Sistemul start-stop: Cum funcționează și cât de util este

Sistemul start-stop: Cum funcționează și cât de util este

Preocuparea crescândă a industriei auto pentru impactul asupra mediului a fost declanșată de criza petrolului din 1973, când Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol a impus un embargo asupra livrărilor către Occident. Acest eveniment a forțat producătorii de automobile din întreaga lume să-și ajusteze radical gama de modele, pentru a reduce semnificativ consumul de combustibil.

Primul model care a implementat un precursor al sistemelor Start-Stop a fost Toyota Crown în 1974, urmat de europenii de la Fiat și Volkswagen, care au introdus tehnologii similare pe modelele Regata și Polo. Deși aceste sisteme inițiale au fost costisitoare și au generat unele probleme, cum ar fi trepidații și zgomote, ele au reprezentat un pas important către eficiența energetică a automobilelor.

Citroën C2 și C3 – Revoluția sistemului Start-Stop

Adevărata revoluție în domeniul sistemelor Start-Stop a venit în 2005, când Citroën a implementat această tehnologie pe modelele C2 și C3. Această soluție a reușit să integreze în mod natural oprirea automată a motorului în timpul staționării, reprezentând un salt important în evoluția sistemelor Start-Stop.

De la acel moment, practic imposibil să găsești un brand auto care să nu ofere clienților această funcționalitate, cel puțin pe versiunile de top ale gamei sale.

Beneficiile sistemului Start-Stop

Principalul avantaj al sistemului Start-Stop este reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, în special în mediul urban, unde mașina staționează frecvent la semafor sau în trafic aglomerat. Prin simpla oprire a motorului în timpul staționărilor scurte, se pot obține reduceri ale emisiilor poluante cuprinse între 3 și 8%.

În plus, sistemul Start-Stop contribuie la prelungirea duratei de viață a anumitor componente vitale ale mașinii, cum ar fi catalizatorul, valvele EGR și chiar acumulatorul. Totodată, el asigură menținerea funcționalității sistemelor de climatizare și multimedia chiar și atunci când motorul este oprit, fără a afecta confortul șoferului și al pasagerilor.

Sistemul start-stopCum funcționează sistemul Start-Stop

Sistemul Start-Stop este activat de o serie de senzori strategici amplasați în mașină, care detectează momentul în care vehiculul staționează, iar transmisia este în punctul mort sau pe o poziție neutră. Acești senzori transmit informațiile către unitatea de management a motorului, care oprește imediat funcționarea propulsorului.

În ciuda opririi motorului, consumatorii electrici, cum ar fi climatizarea și sistemul multimedia, nu sunt afectați, deoarece conexiunea lor cu acumulatorul mașinii este menținută. Repornirea motorului se face rapid, în câteva zecimi de secunde, imediat ce șoferul apasă ambreiajul sau eliberează frâna, în funcție de tipul de transmisie.

Pentru a asigura o funcționare optimă și fără probleme, sistemul Start-Stop include și un senzor electronic care monitorizează parametrii acumulatorului, precum nivelul de încărcare, voltajul și temperatura. Totodată, componentele implicate, precum demarorul, angrenajul cutiei de viteze și mecanismul de gestionare a demarorului, sunt ranforsate pentru a face față succesiunii frecvente de porniri și opriri.

Tipuri de sisteme Start-Stop

Industria auto dispune de mai multe soluții pentru sistemele Start-Stop, dezvoltate de furnizori de renume:

Stop&Start de la Bosch

Acest sistem, cel mai răspândit în prezent, este utilizat de mărci precum Fiat, Audi, Seat, BMW, Nissan și Volkswagen. El controlează demarorul prin intermediul unității de management a motorului, pe baza informațiilor furnizate de senzori.

i-StARS de la Valeo

Oferit de producători ca Mercedes-Benz, Volvo, Land Rover, Peugeot și Citroën, i-StARS folosește un alternator reversibil care îndeplinește și funcția de demaror, pentru o reacție mai rapidă la cuplarea în viteză sau la eliberarea pedalei de frână.

SISS de la Mazda

Mazda a dezvoltat propria soluție pentru a-și face mașinile mai eficiente, sistemul SISS controlând inclusiv poziția pistoanelor, ajustând-o în mod optim încă din timpul frânării, pentru a oferi un randament maxim la repornire.

ISG de la KIA

Similar cu soluția Bosch, sistemul KIA ISG aduce în plus caracteristica alternatorului de a alimenta bateria în timpul frânărilor, prin funcția de recuperare a energiei, pentru a susține mai bine accelerațiile.

Condiții pentru funcționarea optimă a sistemului Start-Stop

Pentru a asigura o eficiență maximă a sistemului Start-Stop, există câteva condiții de funcționare care trebuie îndeplinite:

  • Capota mașinii trebuie să fie închisă corespunzător
  • Viteza de deplasare trebuie să fie suficient de mică pentru activarea sistemului
  • Temperatura motorului trebuie să fie în parametrii optimi
  • Acumulatorul trebuie să aibă un nivel de încărcare adecvat
  • Alternatorului trebuie să funcționeze în sinergie cu demarorul

Unitatea de management a motorului monitorizează permanent acești parametri și poate decide să nu activeze sistemul Start-Stop dacă una dintre aceste condiții nu este îndeplinită, pentru a evita eventuale probleme.

Avantaje și dezavantaje ale sistemului Start-Stop

Principalele avantaje ale sistemului Start-Stop includ:

  • Reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, în special în mediul urban
  • Prelungirea duratei de viață a componentelor precum catalizatorul, valvele EGR și acumulatorul
  • Menținerea funcționalității sistemelor de climatizare și multimedia chiar și cu motorul oprit

Pe de altă parte, unele dezavantaje ale acestei tehnologii pot fi:

  • Necesitatea unor intervenții asupra sistemului în cazul în care nu este utilizat corespunzător
  • Posibile porniri mai greoaie, în funcție de generația sistemului Start-Stop din dotarea mașinii

Sistemul Start-Stop reprezintă o inovație esențială în industria auto, contribuind semnificativ la îmbunătățirea eficienței energetice și a sustenabilității automobilelor. Prin reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, în special în mediul urban, această tehnologie a devenit practic standard pe majoritatea modelelor noi.